محصولات پروتیینی

فواید و مضرات جگر سفید

خواص جگر سفید و مضرات آن

جگر سفید یا شش و ریه دام مانند جگر سیاه که کبد دام است. حاوی انواع ویتامین های آ،خانواده ب و آهن و روی است و در کنار آن جزو مواد غذایی پر ویتامین و کالری محسوب میشود که حاوی درصد بالایی آهن است که به عنوان مواد غذایی خون ساز معرفی میشود.

خاصیت جگر سفید نیز مانند جگر سیاه بیشمار است؛که در اینجا به معرفی چند خاصیت آن میپردازیم:

تقویت حافظه و مغز:ویتامین ب یکی از مواد مفید برای تقویت حافظه و مغز است از این رو با خوردن انواع مواد غذایی حاوی ویتامین ب چون جگر سفید؛جگر سیاه و مواد غذایی دیگر میتوانید باعث تقویت حافظه و مغز خود و سیستم عصبی تان شوید. توجه داشته باشید که کمبود ویتامین ب ۱ میتواند خستگی و کم اشتهایی،یبوست،عصبی بودن،سو هاضمه،سردرد،گیجی،کمبود وزن،ضربان قلب و زود رنجی را به همراه داشته باشد.

جگر سفید منبع آهن و درمان کم خونی

یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن ب ۱۲ است که کمبود آن میتواند موجب  کم خونی تخریب اعصاب و کمبود حافظه شود از این رو خیلی مهم است با خوردن انواع مواد غذایی چون، جگر گوساله ،ماهی ازاد، تخم مرغ، شیر ،سویا باعث جبران ویتامین ب ۱۲ شوید.

یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن  که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن،بهبود بینایی و همچنین سلامت پوست شما خواهد شد.

ویتامین آ یا همان ریتنول هست که برای اینکه به میزان کافی این ویتامین در بدن شما تامین شود بهتر است به خوردن جگر گوساله،جگر مرغ،جگر گاو،پنیر،زرده تخم مرغ،کره تازه،قلوه،در سبزیجات،جعفری،کدو، اسفناج،کاهو و شاهی و در میوه ها خربزه،گیلاس،موز،خرما،هلو،پرتقال روی بیاورید.در کنار اینها جگر سفید گوسفند  یا دیگر دام ها ماده غذایی مهمی است که سرشار از ویتامین آ است.

با وجود اینکه جگر سفید حاوی انواع ویتامین ،آهن،روی است اما در کنار آن،مصرف بیش از حد جگر سفید یا سیاه میتواند منجر به بیماری مسمومیت هیپرویتامینوز آ و مسمومیت مس در انسان ها شود.

به دلیل میزان زیاد ویتامین آ باید از مصرف آن در دوران بارداری اجتناب شود. چراکه امکان نقص جنین وجود دارد.

به دلیل وجود کلسترول  بالا در جگر سفید مصرف این ماده غذایی برای کسانی که بیماری قلبی دارند توصیه نمیشود.

چرا که امکان  ابتلا به سکته قلبی وجود خواهد داشت.

خررخره
جگررررر سفید

حتما از جاهای معتبر جگر گوسفندی و گاو خریداری کنید

جگر سفید دارای چربی کمی است اما خوردن زیاد آن ممکن است به افزایش کلسترول منجر شود و به همین دلیل در خوردن آن باید تعادل را رعایت کرد. برای تهیه جگر سفید سالم و مرغوب بهتر است گوسفند زنده مورد تایید دامپزشکی و شهرداری را تهیه نمایید تا گوشت تازه و سالمی مصرف کنید.

میزان پروتئین و کالری جگر سفید

به طور کلی همانطور که اشاره کردیم جگر سیاه درصد بیشتری از پروتئین و چربی نسبت به جگر سفید یا شش احشام دارد اما به صورت قابل ملاحضه ای میزان درصد کالری جگر سفید بیشتر از جگر سیاه است و میزان درصد کالری، کربوهیدرات، پروتئین و چربی جگر سفید و سیاه در ۱۰۰ گرم به شرح زیرا  است.

  1. ۱۰۰ گرم جگر سیاه گوسفند حاوی میزان ۲۲۰ کالری انرژی، ۵/۲ گرم کربوهیدرات، ۵/۳۰ گرم پروتئین و ۸/۸ گرم چربی است.
  2. ۱۰۰ گرم جگر سفید گوسفند شامل میزان  ۱۱۳ کالری انرژی، ۸/۱۹ گرم پروتئین و ۳ گرم چربی است و کربوهیدرات هم ندارد.
جگر سفید

بهترین نوع شش چه نوعی است؟

شش بره و بزغاله از سایر انواع ریه بهتر است و برای بیماران تب‌دار خوردن آن جایز است و همچنین برای بیمارانی که از خوردن گوشت ممنوع می‌باشند و هوسخوردن گوشت دارند، اجازه داده می‌شود که آن را به صورت کباب و از قسمت‌های اطراف و بی‌رگ و ریشه آن مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید